Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

A93l23e96n63a 54H42u85s83t35e74k10o51v27a 8484177663140

milá paní Katerino-já jsem stoupencem euthanázie, jak říkám - pes když má nesnesitelné bolesti, tak dostane injekci, ale člověk si musí protrpět vše až do konce.Teď jsem mluvila se známou, které po letech nesnesitelných bolestí zemřel manžel.Měl rakovinu kostí a poslední 2 roky ležel v nemocnici pod morfiem a trápil se on i celá rodina.Pán měl nepředstavitelné bolesti a on i jeho žena prosili lékaře, aby mu pomohli odejít, ale bohužel něco takového není možné. Jaká je potom kvalita života, když jsou uměle udržováni při životě lidé, kteří už nemůžou dělat vůbec nic a jen trpí.Měla by být možnost se rozhodnout svobodně nakládat se svým životem. Já osobně bych byla vděčná kdyby mi někdo pomohl a nenechal mě zbytečně trpět. Je to nedůstojné a nikdo si to nezaslouží.

+5/0
doporučit
8.10.2019 12:52
Foto

P52a42v25e24l 21M98a27c94h81a18č51e65k 5151952893

U nás by to byla zřejmě opravdu vražda.

Já to mám s eutanázií obdobně jako Vlastimil Kraus níže, jen se víc kloním k její legalizaci, ovšem za přísných podmínek a kontroly. Poznal jsem nemocné, pro které byla smrt vysvobozením, ale museli na ní čekat (pro ně) příliš dlouho.

+2/0
doporučit
8.10.2019 17:12

M59i52l67a97n 19Š49ť41a58s98t11n22ý 8238162725877

On je trochu rozdíl mezi asistovanou sebevraždou a eutanázií. Když už se někdo rozhodne odejít ze světa, rozhodně je důstojnější učinit tak v prostředí k tomu určeném, než skákat pod vlak, střílet se do hlavy, nebo se něčím trávit. Nevím, jakým způsobem se v tom švýcarském zařízení předává kandidátovi na smrt ten smrtící prostředek, ale nejspíš to jde technicky udělat tak, aby u toho nemusel asistovat nikdo z personálu (například formou nějakého výdejního automatu). Konečné rozhodnutí, na které má asi dost času, zůstane nakonec na něm. Právně to zcela určitě nebude úplně čisté, ale když to lze praktikovat v tak kulturní a vyspělé zemi, jako je Švýcarsko, proč by to nešlo i jinde?

+2/0
doporučit
8.10.2019 13:25

V88l67a36d39i16m15í55r14a 81B23o78š68k71o34v43á 3277309784193

Nelegál. eutanazii lze bránit např. pravidel. externí kontrolou péče v nemocnicích i jinde, což se dělá v zahraničí: příčiny úmrtí, péče před smrtí apod. I to nám chybí. Pak je to kontrola ze strany rodiny, jistá ostražitost, pokud lékař např. řekne: váš blízký v noci zemřel a rodina má podezření, měla by se obrátit na policii. U nás ale nejvíc hrozí odepření, neposkytnutí život udržující péče, což souvisí s ekonomic. situací nemocnic, se syndromem vyhoření personálu apod., což není aktivní eutanazie, ale pasivní eutanazie bez souhlasu pacienta, to je v zásadě trestné, akorát to občané u nás nevědí.

+2/0
doporučit
8.10.2019 13:10

V91l74a79s19t57i63m20i82l 25K23r98a85u21s 3313924294823

Já mám z eutanázie strach. Bojím se, že by se dala snadno zneužít. Opravdu lze věřit tomu, že těžce nemocný člověk je vždy schopen zcela svobodně se rozhodnout pro eutanázii? Možná už není vůbec svéprávný a pořádně nevnímá, co se kolem něho děje. Aby se nestalo, že sestřička přijde pacientce, usměje se na ní, pohladí po vlasech a řekne: "Babičko, pan doktor vám píchne injekci a už vám bude dobře. Napřed nám ale podepište tenhle papír." Aby pak nerozhodovala ekonomika provozu nemocnice a zištné zájmy příbuzných.

A co lidé, kteří netrpí žádnou vážnou nemocí, ale už se jim prostě nechce dál žít. Také mají právo na eutanázii?

Jsem ochoten akceptovat pouze pasivní eutanázii, kdy je pacient ve zcela beznadějné situaci odpojen od přístrojů. K té u nás asi i dochází.

Připadá mi paradoxní, když na jedné straně zakážeme výkon trestu smrti pro těžké zločince a na druhé straně budeme zabíjet těžce nemocné.

+1/0
doporučit
8.10.2019 15:03

V38l74a88d84i13m48í84r83a 39B80o69š34k64o83v91á 3437969804233

Největší rizika jsou u osamělých pacientů bez rodiny a přátel, kteří mohou podlehnout tlaku nemocnice nebo už jsou ve stavu, kdy podepíší cokoliv, aniž by tomu rozuměli, zákon o eutanazii by tak byl výraznou hrozbou pro seniory z domovů důchodců apod. Rizika přetrvávají i v zemích, které se maximál. snažily zlepšit péči v nemocnicích, doma i v sociál. ústavech, ale zákon o aktivní eutanazii vždy může představovat "rizikový moment": např. lékař stanoví nepřesnou prognózu, sežene si druhého "nezávislého" lékaře, který to potvrdí, aniž by se více namáhal s ověřováním. Není vždy zaručena přesná diagnóza a prognóza (zčásti se projevuje všudypřítomná medicínská nejistota, např. přesný odhad úmrtí moc neexistuje). Pacienti někdy svá přání přehodnocují: původně si přáli smrt, pak to odvolávají - není vždy zaručeno, že se akceptuje ústní odvolání původně písemné žádosti o smrt, když je pacient osamělý, bez svědků.

+1/0
doporučit
8.10.2019 14:51

V18l58a78d75i95m31í40r89a 82B37o67š46k78o15v60á 3877549894333

Chybí nám nedemagogická diskuse o tom, co je utrpení. Někdo snáší těles. obtíže lépe. Měla jsem příbuznou, která byla podstat. část života závažně nemocná, průběžně zažívala nepříjemné zákroky, ale natolik měla ráda svou rodinu, že s tím byla usmířená (úleva moder. prostředky tehdy neexistovala). Jiný se bojí jakýchkoli nepříjemností, moderní péče a dobré informování může od tohoto strachu ulevit. V oblasti eutanazie je problémem mj. stav, kdy se přesně nedá rozpoznat, zda je člověk duševně nemocen či duševně trpí v důsledku těles. nemoci, může se snoubit obé - pak ale člověk není svobod. tvorem, který by mohl dát dobrovol. souhlas, nastoupit by měl zástupce pacienta (např. soudem potvrzený opatrovník) a ten má hájit prospěch nemocného, jehož přání někdy není známo, v zahraničí to převážně znamená udržování života s maximál. mírněním trápení. Stále však musí existovat dobrá péče, aby naše přání zemřít nezpůsobila např. sestra, která odsává hleny z dých. cest méně šetrně.

+1/0
doporučit
8.10.2019 14:16

V87l36a94d34i27m82í50r58a 59B39o17š52k24o50v79á 3207339594983

Odpojení od přístrojů spadá do pasivní eutanazie, která se u nás praktikuje, ale chybějí na to podstatné §§: primárně by to musel odsouhlasit pacient nebo jeho rodina (kdyby mohla prokázat věrohodně, že je to přání pacienta), při sporech mezi lékařem a pacientem (nebo rodinou) by to měl posoudit soud, přesně tento zdůrazněný postup u nás chybí, podle konvencí nemůže názor lékaře převálcovat názor pacienta nebo rodiny, nesouhlasící by se musel obrátit na soud, např. Němci to mají výborně upraveno občanským zákoníkem.

+1/0
doporučit
8.10.2019 14:01

V91l63a72d57i12m56í71r43a 89B29o14š94k46o52v72á 3917869234343

Ještě bych to dořekla: u nás si někteří lékaři myslí, že když pacient podepíše, že chce rychlou smrt, že si s ním budou dělat vše po svém. V zahraničí je to detailněji upraveno, např. pacient musí dopředu znát všechny alternativy, třeba že se sebevražda nemusí povést, tak zda dá předem souhlas, aby lékař mohl jeho přání splnit smrtící injekcí / infúzí. Pokud i tak odmítne aktivní eutanazii, nechá se dožít při tišení obtíží po neúspěšné sebevraždě. Zákon o rychlé smrti ale zejména v postkomunist. zemích může mít velmi rizikové následky: nekontrolovaná špatná péče by některé pacienty podnítila k žádosti o smrt.

+1/0
doporučit
8.10.2019 13:57

R60o91b54e71r79t 60B74r84i53n94d98a 7931366372542

Znáte výraz "odpojení od přístrojů"? Je to lékaský termín a jeho provedení má prakticky vždy za následek smrt pacienta. Ale eutanázie to není.

+1/0
doporučit
8.10.2019 13:55

V96l69a25d78i91m77í55r48a 59B38o55š43k69o98v51á 3577929964983

Přečetla jsem si nizozem. 50stránkovou směrnici k tomu, jaké léky v jaké dávce uplatnit se souhlasem pacienta, aby aktivní eutanazie či asistov. sebevražda nepřinesly bolestivé delší umírání: rozlišují se růz. zdrav. stavy, předchozí medikace aj., kdy nemocný reaguje na přípravky rozdílně (např. by zvracel a dusil by se, což může bolet), čili i rychlá smrt je věda, kterou tady moc neznáme.

+1/0
doporučit
8.10.2019 13:46

V98l17a47d90i91m95í36r71a 27B48o90š35k76o67v91á 3557129764173

Švýcarsko ale má předpisy asistov. sebevraždu povolenu, to není nelegální. Rovněž některé americ. státy, kdy záleží na pacientovi, zda smrtící lék užije doma, v ústavu či jinde, je poučen, že léky nejsou spolehlivé na sto procent, že může umírat i třeba několik dnů, část pacientů proto volí radši přítomnost odborníka. Nelegální přístupy patří do pravěku, měli bychom usilovat o to býti právním státem.

+1/0
doporučit
8.10.2019 13:43

V30l55a14d52i94m42í33r26a 14B84o12š47k16o96v37á 3387479594783

Člověk není zvíře, jak správně zaznělo na konferenci k paliativní péči nedávno v našem parlamentu. Zvíře nemůže veterináři říct, co jak ho bolí, člověk zpravidla může, takže moderní léčba bolestí může pomoci, znám pacienty, kteří měsíc před úmrtím necítili žádné bolesti, naneštěstí se u nich někdy dělají chyby v péči, takže nakonec někdy zemřou na jiný zdrav. problém, nikoli na rakovinu apod. Už z tohoto důvodu zdůrazňuji, že v západ. zemích existuje povinná externí nezávislá kontrola zdrav. péče - jak se zvládá léčba bolestí, přidružené další zdrav. problémy atd., to nám velmi chybí. V pražské nemocnici na Bulovce jsem poznala lékařku, která se věnovala individuálně jednotl. pacientům s cílem eliminovat jejich subjektiv. pociťované nesnáze a dařilo se jí to. Většina pacientů si nepřeje zemřít dříve, do posled. chvíle chtějí komunikovat s rodinou, loučit se a zemřít přirozeným postupem nemoci.

+1/0
doporučit
8.10.2019 13:35

V33l81a65d16i37m10í67r13a 78B75o77š52k48o80v84á 3757529934643

Ano, u nás by aktivní eutanazie byla vraždou, zakazuje ji trestní i občanský zákoník, byť by k ní dal souhlas pacient.

+1/0
doporučit
8.10.2019 13:03

V52l57a67d78i31m85í25r10a 84B37o48š38k54o95v33á 3537359644493

Dovedu si představit pacienty, kteří vědí, že už nelze bojovat proti nemoci a nechtějí se smířit s "útěšnou" paliativní péčí, kdy se maximál. mírní bolesti, nemocný může dostat i pilulky, po nichž se cítí líp duševně, lze ho podporovat rodinou aj., ale on už nechce ani tohle. Např. v Německu si může vyžádat silnější dávky morfia (a obdob. léků) s tím, že subjektivně ho přece jen trápí bolesti - ukrátí mu to život méně přímým způsobem, spíš to spadá do tolerované pasivní eutanazie. Pokud vím, např. členové lékař. rodin nechtějí přežívat ve špatném těles. stavu. Vědí, co je čeká, radši by se tomu vyhnuli. Myslím, že ve všech státech existuje určité procento "tichých dohod" mezi lékařem a pacientem, kdy se podá silnější dávka přípravků proti bolestem a konec přijde rychleji. Je to ovšem se souhlasem dobře informov. pacienta, zásadně vystupuju proti odepření život prodlužující péče bez souhlasu nemocného a bez nezávislého přezkumu soudem, což hrozí právě u nás.

+1/0
doporučit
8.10.2019 13:01

V76l51a36d39i53m50í36r42a 62B65o30š30k83o44v82á 3167309644133

Nelegální eutanazie (nepovolená zákonem) je vždy vražda, vraždou je eutanázie i v zemích s její legalizací, a to když lékař nedodrží podmínky zákona. Podle mezinárodních konvencí i naší ústavy máme právo na život, nikdo jiný by nám ho neměl brát, u části lékařů hrozí, že k tomu inklinují (neprodlouží léčbu) z ekonomic. důvodů, což ale je v rozporu s uvedenými konvencemi i naším právním řádem.

+1/0
doporučit
8.10.2019 12:45

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz