Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všichni na jedné louce a Minuta ticha

Jsem pozvaná na pečení kůzlete, tak jedu v přesvědčení, že tam budou lidi z bývalé Jugoslávie. Venku fučí vítr, tak si na poslední chvíli házím do auta bundu Sjíždím z Frýdštejna na Malou Skálu, míjím hrad a prudce zatočím doprava

Vjíždím na velký soukromý pozemek, kde vidím rozestavěný dům a ohromnou louku, na které sedí celkem dost lidí. Po celé louce je slyšet balkánská hudba.

Pozvala nás jedna česká známá, aniž by mi řekla nějaké podrobnosti. Stavba patří jednomu majiteli vynikající Pizzerie. Je původně z Bosny a Hercogoviny, kdysi sem do ČR utekl za války. Sedám si ke dvěma ženám. I ony jsou původem z Bosny, přišly sem kdysi jako děti na ozdravný pobyt během války v Sarajevu. Byly jako děti v jakýchsi lágrech. A pak sem za nimi přišli jejich rodiče, kteří se vrátili zpět do svojí vlasti, když skončila válka. Připomínalo mi to můj život, osud mých rodičů. 

Vedle mě se objevují dva mladí Srbové, každý z nich drží v ruce pivo a usmívají se. Jsou pravoslavní a zpívají srbské písně. Jsem ráda, že si mohu chvíli promluvit srbsky. Mám tu řeč ráda.

Silný studený vítr mě přiměje, abych si vyndala z auta bundu. Chci jet domů do tepla domova, ale dívám se na ty národnosti a rozdílná náboženství. Nejvíce je tam muslimských Bosanců, pak jsou tam pravoslavní, katolíci a ateisté. Přichází český ateista se širokým úsměvem na tváři. Je evidentně pod drogami, ale najednou ho nesoudím. Jsou Velikonoce, dívám se mu do očí, kde vidím zvláštní oduševnělost. Věřím, že je to skvostný kovář, ale bohužel alkohol a fet se na něm podepsal. V tu chvíli se cítil šťastný.

Můj pohled se dívá na každého jednotlivě, přestože jsou tam všichni společně bez rozdílu národnosti a náboženství, aby oslavili Velikonoce. Donáší mi na tácku upečenou kozu a majitel chalupy ještě přidělává jehněčí játra, kterých se ani nedotknu.

Najednou vstane mladý Srb a zařve do mikrofonu „ticho.“ Zmlkli jsme a všichni se k němu otočili.

„Dáme minutu ticha za ty mrtvé ze Srí Lanky,“ řekne, položí si ruku na místo, kde je srdce, a my všichni jsme si stoupli a nějak nevědomě, možná někdo vědomě, jsme si tu ruku také dali na srdce.

Podíval se na hodinky a po minutě ticha zvedl lahev s pivem. Ztratila jsem řeč a čekala jsem, co řekne. Mladý člověk, který udělal takové gesto, mě jednoduše mile překvapil. Ne, to nebylo gesto, on tu minuta ticha za ty oběti myslel opravdu ze srdce.

„Tak na zdraví, ať jsme stále přátelé, ať už není nikdy válka ani u nás, ani nikde na světě,“ řekne Srb a napije se z lahve.

Jedna z Bosanek se rozpláče nad vzpomínkou, jaké to tehdy bylo. Její dcera se jí ptá, proč pláče.

„To nic, něco mi vlítlo do oka,“ odpoví perfektní češtinou matka dívky.

„Do obou jo? Mami, to muselo být hrozné ta válka, tak nebreč. Pojedeme do Bosny za babičkou, jo?“ ptá se rozumná holka, která chodí do páté třídy.

Matka ji pohladí a přikývne, že ano, že pojedou. Holka má štěstí, protože v Bosně už není válka a také se dá svobodně cestovat. Přivřu oči a vzpomínám na taková velikonční setkání řeckých krajanů ve věku mých rodičů. Jejich poslední přípitek byl na to, aby se brzy mohli vrátit do svojí vlasti. Trvalo to 28 let, nežli se mohli začít stěhovat zpět. Usmála jsem se. Jen tak jsem se usmála.

A tak nějak by to mělo na světě vypadat, měli bychom se na těch loukách scházet, měli bychom vnímat lidi i jejich rozdílné kultury. Měli bychom se radovat a ne držet minutu ticha za promarněné životy ve Srí Lance, ani nikde jinde na světě. 

 

 

 

Autor: Katerina Kaltsogianni | pondělí 22.4.2019 17:28 | karma článku: 24,82 | přečteno: 767x
  • Další články autora

Katerina Kaltsogianni

Máme dva nebo tři prezidenty?

Vlastně máme tři prezidenty, ale ten, co se jmenuje Zeman, nemůže zřejmě o ničem rozhodovat. Netuší, že místo něho rozhoduje Mynář a Ovčáček, že se do "prezidentské funkce," zvolili sami.. Alespoň je v něčem Česko nejvýraznější.

6.11.2021 v 9:34 | Karma: 14,53 | Přečteno: 510x | Diskuse| Ostatní

Katerina Kaltsogianni

Kohoutí hnízdo x Čapí hnízdo

Kohoutí hnízdo sídlí v Bruselu, odkud na nás kokrhají kohouti. Mají tam i slepice, ale určitě se na všechny nedostane. Jsou tam i bílí koně, vzácná rasa, která vypadá jako lidi. Pochopte konečně, proč nechají ptáci žít Čapí hnízdo

15.9.2021 v 7:26 | Karma: 12,83 | Přečteno: 491x | Diskuse| Ostatní

Katerina Kaltsogianni

Dyť o těch dluzích nic nevíme

Hádka se odehrála večer na terase, kde jsme se sešli. Přijela jsem utahaná z Larissy, rozčarovaná řeckým chováním. V hlavě mi běžely otázky, zda je to lockdownovou situací nebo povinným očkováním Řeků, kterým tím berou demokracii.

14.9.2021 v 8:02 | Karma: 21,58 | Přečteno: 957x | Diskuse| Ostatní

Katerina Kaltsogianni

Pan Okamura nemá mediálního poradce?

Po skoro čtyřech měsících si pouštím zprávy, kde se najednou objeví Okamura, který byl velmi krutý a nelidský k afgánským uprchlíkům. Chtěl se zalíbit? Jedná se o rasistické prohlášení? Pokud ano, tak by měl odejít z politiky.

31.8.2021 v 8:22 | Karma: 14,31 | Přečteno: 523x | Diskuse| Ostatní

Katerina Kaltsogianni

Možná to hodím Pirátům, Aneb kdo naočkuje voliče nejlépe

Na můj předchozí článek "Hodím to Babišovi...." jsem dostala okamžitou reakci mediálního mluvčího Pirátů. Napsal mi podrobný e-mail o tom, jak je strana Pirátů šikanována, že jsou to výmysly ze sociálních sítí apod. No tak uvidíme

29.8.2021 v 10:41 | Karma: 21,07 | Přečteno: 1022x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 332
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1582x
Jsem žena, která se neustále potýká mezi dvěma světy - mezi řeckým a českým. Neznám slovo "nejde to," když jde o záchranu lidského života. Neznám pocit závist a nenávist.

Mám jednu velkou touhu, kterou v sobě nosím od malička, snad se mi podaří i tuto splnit.

A nic jiného už o sobě psát nebudu, nemá to smysl. Od toho je blog, abyste si udělali názor sami. 

Seznam rubrik